Aardrijkskunde... hoe?

Naar aanleiding van de nieuwe eindtermen voor de eerste graad is het leerplan aardrijkskunde drastisch veranderd. Naast de gewijzigde leerinhouden is ook nieuw dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen procedurele doelen en conceptuele doelen.

De procedurele doelen omvatten alle vaardigheden, denk- en werkwijzen in aardrijkskunde. Het leerplan brengt leerlingen meer dan ooit in contact met verschillende methoden om op een kritische en onderzoekende houding kennis te ontwikkelen.

De conceptuele doelen of vakinhoudelijke doelen behandelen de kennis en inzicht in verschijnselen, natuurlijke en ruimtelijke systemen. Voor de eerste graad betreft het landschapsvormende lagen, interacties tussen landschapsvormende lagen, patronen en ruimtelijke effecten van veranderingen in landschappen.

De leraar bepaalt zelf waar en welke procedurele doelen hij/zij gaat inzetten bij de inhouden. Als in de vroegere leerplannen aardrijkskunde de denk- en werkwijzen in leerplandoelen werden verwoord dan is dat nu niet meer het geval. Het nieuwe leerplan veronderstelt dat de professionele leraar weet hoe en waar die denk- en werkwijzen aangebracht moeten worden.

Om de leraar en de leerlingen te ondersteunen biedt het boekje ‘Aardrijkskunde...Hoe?’ de oplossing. Op basis van het nieuwe leerplan aardrijkskunde werden alle vaardigheden, basiskaarten en begrippen geselecteerd die nodig zijn.
Naast de vertrouwde vaardigheden wordt ook de nodig aandacht besteed aan het werken met GIS, wat een essentieel onderdeel is van het nieuwe leerplan. Ook de vaardigheden voor de tweede en derde graad zijn er verder in opgenomen zodat het boekje meerdere jaren in de loopbaan van de leerling doorheen het secundair kan meegaan.

Voor de vakgroep aardrijkskunde is het een goed middel om leerlijnen aardrijkskunde op te stellen en te implementeren. Het zet aan tot nadenken over wat waar en hoe wordt aangeboden. Het vormt de brug tussen de leraren van de drie graden en draagt bij om op dezelfde manier aan vaardigheden te werken en eenzelfde vakjargon te gebruiken.

Aardrijkskunde...Hoe?’ wordt een onmisbaar instrument voor de leraar die de geest van het leerplan op een didactisch goede manier wenst te vertalen. Het boekje biedt het voordeel dat de leraar er alle procedurele doelen mee kan aanbrengen. Voor de leerling biedt het boekje een houvast om vaardiger te worden en een goede basis te leggen voor de komende jaren in zijn/haar schoolloopbaan.