Gegevens

Logo WDM Werkgroep Didactische Middelen
Wauters-van Boven BVBA

Bank: iban: BE43 4135 1914 8101 bic: KREDBEBB
BTW: BE 0466.506.553

SECRETARIAAT

Marc van Boven
Valkenisseweg 8, 2620 Hemiksem
Telefoon en fax: 03 877 07 40

VOORRAAD en VERZENDINGEN

Jef Wauters
Nerenaard 15, 2550 Kontich
Telefoon en fax: 03 458 05 64

Wie we zijn en wat we doen

De Werkgroep Didactische Middelen ontstond uit de samenwerking tussen twee collega's aardrijkskunde: Jef Wauters en Marc van Boven. Vele jaren gaven we aardrijkskunde op dezelfde school. Het klikte eigenlijk meteen. Altijd al hebben we samen heel wat werkbladen gemaakt voor onze ASO- en TSO-leerlingen. We voelen en vullen elkaar goed aan.

Jaren geleden vroeg de toenmalige begeleider aardrijkskunde van het bisdom Antwerpen of we onze werkmappen niet ter beschikking konden stellen voor andere scholen. En zo gebeurde het. Eerst onder de vleugels van de WWA en in Antwerpen, en sinds 1997 als zelfstandige werkgroep en voor heel Vlaanderen. Al enkele jaren verzetten we al dat werk niet meer alleen maar worden we vol overtuiging bijgestaan door onze echtgenoten (beiden ook aardrijkskundigen) en andere collega's die elk vanuit hun schoolsituatie een eigen inbreng hebben.

In de werkmappen van de eerste graad geven Tim Slootmans, Jan Peeters, Bert Rondeaux, Marc en Jef vorm aan het leerplan. De werkmappen van de tweede graad maken we met z'n vieren: Chris Cox, Reinhilde Leysen, Jef en Marc. De vijf bundels van de derde graad worden opgesteld door Chris Cox, Reinhilde Leysen, Katrien Smits, Jef Thys en Ilse Wauters. Bij het in voege treden van het nieuwe leerplan natuurwetenschappen in de tweede graad TSO zijn er vier collega's bereid gevonden ook daar werkboeken voor te schrijven. Tim en Bert hebben de smaak goed te pakken want samen met hun collega Dieter Van De Paer maakten ze de Werkmappen Techniek voor de eerste graad.

De kracht van de WDM schuilt zeker in de werkwijze. Omdat we allemaal voor de klas staan (of stonden) vertrekken we steeds van de gedachte 'hoe zou ik deze les geven'. Iedereen denkt mee en schrijft mee aan alle hoofdstukken. Dat dat wel eens tot botsingen leidt en zeker niet de snelste methode van werken is mag duidelijk zijn. Maar omdat we vrienden zijn is dat geen probleem. Steeds ervaren we dat het uiteindelijke resultaat niet had kunnen bereikt worden door één auteur. De vele positieve reacties bevestigen ons in deze manier van werken!